De provincie Limburg gebruikt cookies om jouw surfervaring op deze website gemakkelijker te maken.

Strikt noodzakelijke cookies
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om in de site te navigeren, of om te voorzien in door jou aangevraagde faciliteiten.
Functionaliteitscookies
Deze cookies verbeteren van de functionaliteit van de website door het opslaan van jouw voorkeuren.
Prestatiecookies
Deze cookies helpen om de prestaties van de website te verbeteren, waardoor een betere gebruikerservaring ontstaat.
Online surfgedrag gebaseerde reclame cookies
Deze cookies worden gebruikt om op de gebruiker op maat gemaakte reclame en andere informatie te tonen.
Cartoon buren maken ruzie

Burenbemiddeling

Burenbemiddeling is een proces waarbij conflicten tussen buren worden opgelost door middel van bemiddeling en communicatie. Een burenconflict kan ontstaan wanneer het gedrag van de ene buur als hinderlijk wordt ervaren door de andere buur. Deze conflicten kunnen verschillende onderwerpen omvatten, zoals geluidsoverlast, scheldpartijen, overlast door huisdieren of kinderen, afvalproblemen of problemen met erfafscheidingen en tuinen.

Bij burenbemiddeling kan één van de buren het conflict aanmelden bij een dienst Burenbemiddeling. Een neutrale derde partij, de burenbemiddelaar, faciliteert dan een gesprek tussen de conflicterende buren in een vertrouwelijke en niet-oordelende setting. Dit heeft als doel de communicatie te herstellen, het conflict te de-escaleren, de leefbaarheid te bevorderen en de zelfredzaamheid te verhogen.

Het proces van burenbemiddeling is gebaseerd op verschillende werkingsprincipes, waaronder vrijwilligheid, vertrouwelijkheid, neutraliteit en transparantie.

Wat kun je zelf doen?

Ga zelf het gesprek aan met je buur. We geven graag enkele tips mee.

  • Wacht niet te lang om met je buur te praten. Je kunt makkelijker een kleine ergernis bespreken dan verschillende ergernissen die zich hebben opgestapeld.
  • Praat niet met je buur als je zelf nog boos bent, maar wacht tot je op een kalme manier met je buur kunt praten.
  • Bereid het gesprek voor. Wat wil je aankaarten? Heb je zelf al oplossingen in gedachten?
  • Neem contact op met je buur. Heb je het telefoonnummer van je buur? Bel hem dan om te praten. Heb je geen telefoonnummer? Bel dan aan wanneer je denkt dat hij thuis is en tijd heeft. Vraag wanneer het voor hem past om eens te praten. Is je buur niet thuis? Steek dan een briefje in zijn brievenbus met de vraag om jou te contacteren. Schrijf je telefoonnummer op het briefje.
  • Voer het gesprek. Kom samen tot een gedragen oplossing die voor alle partijen werkt.

Het lukt niet om met je buur te praten? Dan kan de dienst Burenbemiddeling jullie mogelijk helpen.

Stappenplan voor burenbemiddeling

  1. Aanmelding
    Meld een burenconflict met de wens tot bemiddeling aan bij de daarvoor aangeduide contactpersoon. Typische burengeschillen gaan over:
    • afscheiding tussen percelen
    • onderhoud van de tuin
    • geur- en geluidsoverlast
    • huisdieren
    • (verbale) agressie

    Burenbemiddeling kan niet worden opgestart in volgende gevallen.
    • Er is reeds een juridische procedure over het conflict opgestart.
    • Het betreft een (intra)familiaal conflict.
    • Het is een conflict met een machtsverhouding (bv. huurder-verhuurder, werkgever-werknemer, ...)
  2. Selectie van de bemiddelaar
    Na aanmelding en eventueel intakegesprek met de klagende partij wordt een beschikbare bemiddelaar aangeduid.

  3. Intakegesprek met de betrokken partijen
    • Aanmeldende partij
      De aanmelder wordt gehoord. Als het conflict in aanmerking komt voor burenbemiddeling, zal de bemiddelaar de mogelijkheden en beperkingen van de methodiek uitleggen.
    • De andere partij
      De bemiddelaar legt ook de andere partij uit wat een bemiddelingsproces inhoudt. Hij onderstreept daarbij zijn inhoudelijke neutraliteit.
  4. Bemiddelingsgesprek
    • Fase 1 - Onthaal
      Beide partijen worden ertoe gebracht om op directe wijze met elkaar te communiceren.
    • Fase 2 - Opening van het gesprek
      Uitleg over de procedure, de neutrale rol van de bemiddelaar en de spelregels voor beide partijen.
    • Fase 3 Informatie over de feiten en emoties
      Elke partij geeft zijn visie op de feiten. De bemiddelaar stelt vragen, maar oordeelt op geen enkele manier.
    • Fase 4 Oriëntatie op de belangen en wensen
      Overleg met begrip voor elkaar en voor een uitkomst die gewenst is door beide partijen.
    • Fase 5 Zoeken naar een oplossing
      Beide partijen komen zelf met voorstellen tot oplossing. De bemiddelaar hakt geen knopen door.
  5. Intentieverklaring
    Eventueel worden afspraken en engagementen vastgelegd en ondertekend.

  6. Afspraken over communicatie aan derden
    De bemiddelaar spreekt af wat aan derden gecommuniceerd mag worden omtrent de afloop.

Wist je trouwens dat de hele burenbemiddelingsprocedure gratis is?

Welke steden en gemeenten bieden burenbemiddeling aan?

Contactgegevens dienst

Dienst Politionele en Maatschappelijke Veiligheid Limburg
Universiteitslaan 1
3500 Hasselt

e-mail pmv@limburg.be

Openingsuren

Het Provinciehuis is elke werkdag geopend van 9.00 tot 12.00 u. en van 12.30 tot 16.30 u.

naar het online platform Limburg in cijfers
Provincie Limburg Opleiding en Training
Wapen

Nieuws

donderdag, 03 oktober 2024
be alert
Op initiatief van het Nationaal Crisiscentrum hebben steden, gemeenten en provincies in heel België vandaag het waarschuwingssysteem BE-Alert aan een grondige test onderworpen. In Limburg namen 37 lokale...

Provincie Limburg is ook social